سیستم خرید
مدیریت خرید به معنای ساده تصمیم گیری نظام مند برای یافتن پاسخهای مفید و مؤثر برای 4 سؤال موضوع خرید موضع خرید منبع خرید و موقع خرید است که آنها را « آمیزه خرید » می نامیم .
آمیزه خرید پاسخگویی قاعده مند به این سؤالات است.
چه بخریم ؟ ( موضوع خرید )
چگونه و چرا بخریم؟ (موضع خرید)
کجا بخریم؟ (منبع خرید )
کی بخریم؟ (موقع خرید)
آمیزه خرید زمانی مؤثر و مفید و مناسب است که مدیر خرید در یافتن پاسخ به بررسی هر یک از اجزاء خویش به ۴ عامل زیر توجه و دقت داشته باشد.
- اولویت
- اهمیت
- مصلحت
- منفعت
نمای کلی فرایند سیستم خرید داخلی
- درخواست خرید
- سفارش کالا به فروشنده
اقسام خرید :
- خریدهای برنامه ریزی شده
- خریدهای موردی ( اضطراری )
- خرید های متمرکز
- خرید های غیر متمرکز