عوامل و فاکتورهای موثر بر یادگیری

عوامل و فاکتورهای موثر بر یادگیری

عوامل موثر بر یادگیری

بخشی از پاورپوینت
در این تحقیق عوامل و فاکتورهای موثر بریادگیری نظیر وراثت، تجربه، پرسپکتیو، استعداد، علایق، ظرفیت، نیاز سبکهای یادگیری، رویکردهای یادگیری، گرایش و نگرش بیان شده اند

مقدمه
امروزه کاملاً مشخص شده است که تفاوت‌های افراد در یادگیری فقط تا حدی به هوش و توانایی‌های آن‌ها بستگی دارد؛ بنابراین عوامل دیگری نظیر ویژگی‌های شخصیتی، دشواری تکلیف‌ها و تفاوت سبک‌ها ظرفیت افراد، نگرش و… نیز در این امر دخیل‌اند. در این نوشتار برخی فاکتورها موثر بر یادگیری را به اجمال شرح می دهیم.

وراثت

وراثت صفاتی است که از پدر و مادر، از طریق ژن موجود در کروموزوم، به انسان منتقل می‌شود و شخصیت انسان را می‌سازدو یکی از عوامل بسیار مؤثر بر انسان محیط و وراثت است زیرا در دید ظاهری انسان چنین می‌پندارد که انسان هر آنچه دارد از محیط و وراثت است زیرا کم‌تر کسی را می‌توان یابید که بر خلاف محیط و جو حاکم رشد کند.

تجربه

تجربه در لغت به معنای « آزمون و آزمودن » و در اصطلاح به معنای ملاحظه و مشاهده مکرر توالی دو امر است، به نحوی که برای ذهن یقین حاصل شود که بین آن دو امر، رابطه علیت یا تلازم وجود دارد و صُدفه یا اتفاقی بودن آن از ذهن زایل گردد. مجربات یا تجربیات نیز در اصطلاح علمای منطق قضایایی هستند که از راه تجربه به دست آیند و تمام شرایط تجربه در آن‌ها اعتبار شود.

تجارب یادگیرى یا فعالیت‌هاى آموزشى فعالیت‌هایى هستند که فراگیران در راه دستیابى به اهداف آموزشى انجام مى‌دهند. بنابراین فعالیت‌هاى معلمان در این گروه قرار نگرفته بلکه مى‌توان آنها را تحت عنوان روش‌ها، الگوها و شیوه‌هاى تدریس مورد توجه قرار داد.

تعیین تجارب یادگیری، گروه‌هاى تدریس و یادگیرى و شیوه‌هاى تدریس قطعاً بایستى با توجه به اهداف، به‌خصوص اهداف رفتارى صورت گیرد. بنابراین پیشنهاد و یا واگذار کردن تجاربى که بدون توجه به اصل یادشده ازجانب معلم صورت مى‌گیرد نمى‌تواند همیشه یادگیرى مؤثرى را تضمین نماید.

حال این سؤال پیش مى‌آید که ارائه تعریفى از تجارب یادگیرى چه مشکلى را حل خواهد کرد؟ پاسخ این است که تعمیم این تعریف در شرایط واقعى مى‌تواند بسیار کارساز باشد متأسفانه گاهى در شرایط واقعى آموزشى اولاً این‌گونه تجارب تحت عنوان تکالیف درسی به تجاربى بسیار معدود نظیر روخوانی، رونویسی، حل مسئله، نوشتن انشاء و حفظ کردن مطالب درسى محدود مى‌شوند ثانیاً انتخاب و تعیین آنها با توجه به اصل یادشده صورت نمى‌گیرد.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 33

فرمت فایل: پاورپوینت