پرسشنامه ارگونومی تعیین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی

پرسشنامه ارگونومی تعیین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی

پرسشنامه استاندارد ارگونومی تعیین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی

پرسشنامه ارگونومی تعیین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی ال راکین روک و همکاران به نقل از یزدان پناه دارای 46 سوال است. که دارای مولفه امتیازبندی روایی و پایایی تفسیر و شیوه نمره گذاری می باشد.

تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه
ارگونومی : مجموعه دانشی است که از تلفیق علوم زیستی، فیزیولوژی انسانی، سیستم‌ها و روش ها، طراحی مشاغل و محیط کار به وجود آمده است. که سعی دارد ابزارها، دستگاه‌ها و محیط کار را با توجه به در نظر گرفتن توانایی های جسمانی،. فکری و محدودیت‌ها و علائق انسان‌ها، طراحی کند. علم مطالعه بر روی کار. متناسب کردن کارها ،. محل کارها ، ابزار و وسایل برای کارگران و کارکنان (میستر ،2009).

تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه
ارگونومی: بر اساس امتیازی که معلمان یا اعضاء هیئت علمی در پرسشنامه ارگونومی به محل کار و شغل خود اختصاص می دهند اندازه گیری می شود. این پرسشنامه در سال 1987 توسط ال. راکین روک و همکارانش در انستیتوی بهداشت حرفه ای در کشورهای نوردیک (کشورهای اسکاندیناوی). طراحی و به اجرا گذاشته شده و امروز به پرسشنامه نوردیک معروف گردیده است .

مولفه های پرسشنامه

شامل 9 سوال مشخصات فردی (سوال 1 الی 9) و 9 سوال (از سوال 10 الی 18) در مورد میزان درد و سوزش . و ناراحتی در قسمت های مختلف بدن که این امتیاز میزان درد در نواحی بدن که شامل قسمت های چپ و راست بدن می باشد. را مشخص می کند و 8 سوال فردی از (سوال 19 الی 26) در مورد اختلالات اسکلتی به صورت بلی و خیر و باز پاسخ . و 12 سوال از (سوال 27 الی 38) که نیازهای فیزیکی شغلی و 8 سوال از (سوال 39 الی 46). که نیازهای روانشناختی شغلی را می سنجد.

روایی و پایایی پرسشنامه

روایی ابزار جمع آوری داده ها
اعتبار یا روایی با این مسئله سر و کار دارد که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد چیزی را اندازه می گیرد. که ما فکر می کنیم ( سرمد و همکاران،1390). در پژوهش یزدان پناه، (1393) جهت تعیین روایی نظر تعدادی از متخصصان رشته مورد نظر به ویژه استاد راهنما در این باره پرسیده شد. و بعد از بررسی ها محتوای پرسشنامه مورد نظر مورد تأیید این متخصصان قرار گرفت.

پایایی ابزارهای جمع آوری داده ها
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد. یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. (سرمد و همکاران،1390). در پژوهش یزدان پناه (1393) پایایی این پرسشنامه به شرح زیر به دست آمده است.

مشخصات پرسشنامه ارگونومی تعیین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی

روایی و پایایی: دارد
تفسیر و شیوه نمره گذاری: دارد ( به دو صورت تحلیل با اس پی اس اس و تحلیل بر اساس نمره گذاری).
تعداد سوال: 46 سوال
تعداد مولفه: 5 مولفه
تعاریف عملیاتی و مفهومی پرسشنامه: دارد
مدل پرسشنامه: دارد
فرمت فایل : ورد آفیس word
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات: 7
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 7

فرمت فایل: WORD