پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی ویک و همکاران

پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی ویک و همکاران

پرسشنامه اعتماد سازمانی ویک و همکاران

پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی توسط ویک و همکاران در سال 2000 طراحی شد است. که دارای 48 سوال در سه وجه می باشد. و هدف ان ارزیابی اعتماد سازمانی در سازمان می باشد. آلفای این پرسشنامه بالای 70 درصد بدست امد که نشان دهنده پایایی قابل قبول این پرسشنامه می باشد.

این مقیاس دارای سه مولفه می باشد که با یک مقیاس لیکرت پنج درجه ­ای (کاملا مخالفم تا کاملا موافقم). و هر ماده دارای ارزشی بین 1 تا 5 است. با سؤالاتی مانند: (کارکنان این سازمان دارای یک حس قوی از عدالت هستند.) اعتماد سازمانی را می­ سنجد.

اعتماد سازمانی به عنوان احساس اطمینان کارکنان از اینکه سازمان دست به اقداماتی می­زند. که سودمند و یا حداقل به آن ها زیان نمی­رساند، تعریف شده است. یا ادراک جمعی کارکنان ­از قابل اعتماد بودن سازمان­شان می­باشد. اعتماد احساس اطمینان کارکنان از ثبات رفتار و پاسخ سازمان به شرایط متغیر و ریسک پذیر می باشد.

پرسشنامه اعتماد سازمانی

تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه

پرسشنامه اعتماد یک مفهوم چند بعدی است و ابعاد متفاوتی دارد. در متون مختلف معانی متفاوتی برای اعتماد عنوان شده است. اسونسون دست کم بیست معنی متفاوت از اعتماد که در متون مختلف آمده را ذکر کرده است. از قبیل: اطمینان، قابلیت پیش‌بینی، توانمندی، شایستگی، تخصص، خیرخواهی، مدیریت باز، علاقه، پذیرش، واقعیت و… است.

توجه به مفهوم اعتماد در خلال سال‌های 1980 شروع به رشد کرد. و این مفهوم از دیدگاه‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفت. در این میان رایج‌ ترین تعاریف دانشمندان درباره اعتماد را در جدول شماره (2) می‌خوانیم.

با توجه به ضرورت پاسخگویی سریع به تحولات این عصر متلاطم. ایجاد تیم‌های کاری هماهنگ یکی از وظایف مهم رهبران در سازمان‌ها است. که در واقع به معنی فرآیند تزریق تدریجی و تشویق اعتماد در سازمان است.

نقش رهبری در ارتقای اعتماد سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی

اعتماد سازمانی

اعتماد زیربنای توانمندسازی و اساس رهبری محسوب می‌شود. ایجاد اعتماد در درون سازمان نیازمند تعهدی روزانه است. و از بالای سازمان به پایین برقرار می‌شود درست به مانند یک کودک که یاد می‌گیرد. به مربی شنا اعتماد کند و بر آن اساس رفتار و اقدامات خود را با او تطبیق دهد. اعتماد در عملکرد سازمان‌ها و در شکل‌گیری و افزایش کارآیی سازمانی نقش انکار ناپذیری دارد. بدون اعتماد‌ سازی هیچ‌گونه شانسی برای تحقق اهداف استراتژیک سازمان وجود ندارد.

توسعه اعتماد به سازمان کمک می‌کند تا کارکنان احساس کنند که توانمند ترند. به عبارت دیگر، هنگامی که افراد به دیگری اعتماد ندارند، گوش نمی‌کنند، به وضوح ارتباط برقرار نمی‌سازند و همکاری نشان نمی‌دهند. از طرف دیگر وقتی اعتماد وجود دارد. افراد آزادند که تجربه کنند، بیاموزند و بدون ترس از تنبیه همکاری کنند.

پرسشنامه اعتماد سازمانی ویک

برگزاری جلسات مستمر با کارکنان و گفت‌وگوی باز و صمیمانه شرایطی فراهم می‌کند که به ابعاد مطرح در توسعه اعتماد، جامع عمل پوشانده شود. تفویض اختیار به کارکنان و همچنین مدیریت مشارکتی می‌تواند در جهت توسعه اعتماد به کار گرفته شود. اخیرا طی یک پژوهش که در ایالات متحده آمریکا انجام شده مشخص گردیده. که فقط 51 درصد از کارمندان به مدیریت ارشد سازمان اعتماد دارند. و تنها 36 درصد از کارمندان معتقدند مدیران آنها با صداقت و راستی عمل می‌کنند.

تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از اعتماد سازمانی نمره ای است که پاسخ دهنده گان به سوالات 48 گویه ای پرسشنامه اعتماد سازمانی ویک و همکاران می دهند.

مولفه های پرسشنامه اعتماد سازمانی

مولفه های پرسشنامه اعتماد سازمانی ویک و همکاران

مولفه های پرسشنامه سوالات
اعتماد بین کارکنان 1 تا 21
اعتماد کارکنان به مدیر 22 تا 38
اعتماد موسسه ای 39 تا 48

روایی و پایایی پرسشنامه

روایی ابزار جمع آوری داده
اعتبار یا روایی با این مسئله سر و کار دارد که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد چیزی را اندازه می گیرد. که ما فکر می کنیم( سرمد و همکاران ،1390). در پژوهش (اردلان و همکاران، 1392) روایی پرسشنامه اعتماد سازمانی ویک و همکاران توسط اساتید و متخصصان این حوزه تأیید شده است.

مقیاس اعتماد سازمانی

پایایی ابزار جمع آوری داده

قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد. یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد ( سرمد و همکاران،1392). در پژوهش (اردلان و همکاران، 1392) پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ بالای 70 به دست آمده است.

مشخصات پرسشنامه استاندارد ویک و همکاران

روایی پایایی : دارد
شیوه نمره گذاری: دارد
تعداد سوالات: 48
مولفه: دارد
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه: دارد
تعریف مفهومی متغیر : دارد
تعریف عملیاتی : دارد
مقاله بیس : دارد
نوع فایل: ورد آفیس word
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات: 7
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 7

فرمت فایل: WORD