گزارش کارآموزی پست بانک و اعتبارات

گزارش کارآموزی پست بانک و اعتبارات

کارآموزی در پست بانک و اعتبارات
تاریخچه پست‌ بانک
پیشنهاد ایجاد پست مالی و ارائه خدمات مالی با بکارگیری شبکه وسیع‌پستی، در تاریخ 17/12/1362 از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به هیئت وزیران صورت گرفت و به موجب تصویب نامه شماره 35660 مورخ 21/8/1365، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف گردید تا سرویس «پست مالی» را با تدارکات مقدمات آن پس از تهیه آیین‌نامه اجرائی مربوط و هماهنگی بانک مرکزی ایجاد کند. این مصوبه که شالوده کلی فعالیتهای پست مالی را تشکیل می‌دهد، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این امکان را داد تا پست مالی را در مرحله اول به منظور نقل و انتقال پول به موازات سیستم بانکی کشور و در مراحل بعدی با هدف جذب سرمایه‌های مردم در سیستم پس‌انداز پستی ایجاد کند در ادامه با تشکیل «پست بانک» در سال 1374 به موجب تبصره 3 ماده 6 اساسنامه آن، وظایف پست مالی از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران منفک و به پست بانک منتقل گردید.
خدمات پست مالی در ایران با ارائه قرارنامه حواله‌ها و بروات پستی شروع شد که دارای مقاطع زمانی متعدد و جدا از هم می‌باشد. از آ‹ جمله می‌توان به قرارنامه حواله‌های پستی ایران و فرانسه در 21 فروردین ماه 1363، قرارنامه حواله پستی ایران و تونس در 20 دیماه 1268، قرارداد مبادله بروات پستی با هندوستان در دی ماه 1299 و قرارداد مبادله بروات پستی با بین‌النهرین در مهرماه 1333 اشاره نمود.
طی سالهای 1335 الی 1341 نیز در باجه‌های پست، بروات پستی با سقف 5000 ریال برای هر برات ارائه می‌شد. در سال 1362 گروهی از کارشناسان پستی مامور تحقیق در مورد راه‌اندازی مجدد خدمات پست مالی شدند ک پس از بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، طرح اولیه حواله‌های پستی و آیین‌نامه‌های مربوط به آن تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران در سال 1365، از بهمن ماه سال 1366 به اجرا گذاشته شد. همچنین به موجب بند (4) ماده (4) قانون تشکیل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه 1366، ایجاد و گسترش خدمات پست مالی بویژه در مناطق روستایی پس از هماهنگی با بانک مرکزی از جمله وظایف شرکت پست تعیین و این وظیفه بر عهده «پست مالی» محول گردید. قانون تاسیس پست بانک بر اساس لایحه شماره 9570 مورخ 27/6/1373 هیئت محترم دولت در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 21/6/1374 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/6/1374 به تایید شورای محترم نگهبان رسید.
سپس طی نامه شماره 4312 ق مورخ 9/7/1374 به هیئت محترم دولت برای اجراء ابلاغ شد و بصورت شرکت سهامی دولتی شخصیت حقوقی با استقلال مالی و اداری زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با رعایت قوانین و مقررات اتحادیه پستی جهانی «UPU» فعالیت خود را در سرتاسر کشور آغاز کرد. (تا قبل از تاریخ 1/10/1375 خدمات پست بانک به صورت محدود در قالب پست مالی و تحت نظر شرکت پست ارائه می‌شد.) پست بانک به موجب مجوز شورای محترم پول و اعتبار از تاریخ 2/3/83 به عنوان یک بانک دولتی به رسمیت شناخته شده است و افتخار دارد که طی این مدت کوتاه از زمان تاسیس خود با افتتاح صدها شعبه، دفتر و مرکز در سطح کشور و ارائه انواع خدمات پولی و بانکی توانسته است در عرصه بانکداری به وظایف خود عمل کند. و…………

همچنین ببینید :
گزارش کارآموزی در پست بانک و پیشخوان دولت
گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در پست بانک

فهرست مطالب
تاریخچه پست‌ بانک
خط مشی‌ های اساسی و سیاست های پست بانک
خدمات و فعالیت های پست بانک
موضوع تحقیق
اعتبارات
منابع
«اعتبارات»
اهیمت اقتصادی اعتبار
اهیمت اعتبار از نظر اقتصاد ملی
انواع اعتبار
الف: انواع اعتبار از لحاظ نوع مصرف: با توجه به نوع مصرف
ب: انواع اعتبار از لحاظ نوع وثیقه:
چگونگی دریافت اعتبار و نظارت بر نحوه استفاده از آن
ب: موافقت با درخواست اعتبار
ج: نظارت مداوم بر وضع مالی گیرنده اعتبار
تقسیم اعتبار بر حسب مدت اعتبار
اعتبار متعدد و مختلف
تسهیلات اعتباری
اعتبارات وارداتی یا بروات اسنادی
اقسام عمده پیش پرداختهای تضمین نشده بانکها
طرز اعطای اعتبارات به مشتریان و اصول تخصیص اعتبار
اوراق اعتباری
خصوصیت برات
اعطای اعتبار (وام) در بازار آزاد پول
اعتبار مصرفی
«انواع تسهیلات اعتباری»
به همراه سندهای حسابداری
فروش اقساطی
موضوع فروش اقساطی
قیمت فروش (مبلغ قرارداد)
مدت فروش اقساطی
سود فروش اقساطی
وثایق فروش اقساطی
بیمه مورد معامله و وثایق
روند اعطای وام فروش اقساطی در پست بانک
مراحل تکمیل فرم قرارداد فروش اقساطی
جعاله
مدارک مورد نیاز برای وام جعاله
شرایط و مقررات عمومی وام جعاله
عملیات حسابداری وام جعاله
موضوع مضاربه
مدت مضاربه
مدارک مورد نیاز جهت مضاربه
سایر الزامات برای انعقاد قرارداد مضاربه
عملیات حسابداری مضاربه
ثبت بیمه کالای موضوع مضاربه
اسناد انتظامی ثبت قرارداد
ثبت پرداخت سرمایه مضاربه
ثبت تمبر مالیاتی
ثبت دریافت وجوه حاصل از فروش
مساقات
دستور العمل اجرائی مساقات
عملیات حسابداری مساقات
الف: ثبت قرارداد
ب: ثبت وثیقه
ج: ثبت انتظامی بیمه نامه وثایق و تضمینات
د: پرداخت تسهیلات
ه‍ : بازپرداخت تسهیلات اعطائی
و: ثبت سود

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 80

فرمت فایل: WORD