دانلود گزارش کارآموزی کارخانه نساجی

دانلود گزارش کارآموزی کارخانه نساجی

کارخانه نساجی

بخشی از متن گزارش کارآموزی نساجی

بشر در ابتدا برای تهیه لباس و پوشاک و محافظت از خود در مقابل سرما و‎ ‎گرما صنعت نساجی را به وجود آورد. سپس زیرانداز و روانداز خود را به یاری این صنعت ‎تهیه کرد و امروزه نه تنها انواع پوشاک و فرش و موکت را به یاری صنعت نساجی تهیه‎ ‎می‌کند بلکه برای ساخت ترمز ماشین،‌ شریانهای مصنوعی، جاده‌ها، هواپیما‌ها و‎ ‎سایت‌های فضایی به منسوجات نیاز است
نساجی، هنر بافتی است که در آن برای تولید پارچه، دو مجموعهٔ مجزا از نخ‌ها و رشته‌ها که تار و پود نامیده می‌شوند، در هم بافته شوند. رشته‌های تار در قطعهٔ پارچه به صورت طولی، و رشته‌های پود در عرض از این سو به آن سو می‌روند.
دانش نساجی در مورد الیاف و نخ‌های کاربردی در صنایع نساجی، پارچه‌های بافته‌شده، منسوجات بی‌بافت، پوشاک، کاربردهای غبر پوشاک از تولیدات نساجی، روش‌های تولیدی و کنترل کیفی مرتبط، به تحقیق می‌پردازد.

تعریف چاپ

به تصاویر، نقوش و مطالبی که در اثر فشار به روی سطوحی مانند کاغذ ، پارچه، فلز و غیره انتقال داده شده باشند چاپ می گویند
معمولا هر نوع محصول تولیدی را براساس یک عامل دسته بندی می کنند برای مثال چینی آلات شامل تمامی تولیداتی است که ماده ی اولیه آن ها از چینی است و یا منسوجات شامل تمامی تولیداتی است که از روش بافندگی در ساخت آنها استفاده شده است . به همین ترتیب محصولات چاپی نیز به گروهی از محصولات گفته می شود که نسبت به روش تولید آنها یعنی چاپ؛ گروه بندی شده اند به عبارت دیگر در تمامی تولیدات چاپی که به این نام شناخته می شوند چاپ کردن روش تولید مشترک است
چاپ کردن شامل انواع روش هایی است که در آن ها با استفاده از نیروی فشار اطلاعات مورد نظر از روی فرم به روی سطوحی مانند کاغذ، پارچه و غیره انتقال داده می شود
ساده ترین و قدیمی ترین روش چاپ که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد روش استفاده از ابزار بسیار ساده ی مهر مانند است.
روش چاپ با پارچه توری اسکرین
معروفترین نوع کلیشه که به دلیل سادگی روش کار با آن اکثرا آشنائی با آن را خیلی ها دارند سیلک اسکرین است. که تشکیل شده از یک پارچه توری شکل که با پوشاندن یا مسدود کردن قسمتی از منفذهای پارچه و باز بودن قسمتی از آن طرحی ایجاد میکنند که در صورت عبور مرکب از آن طرح بر روی قطعه کار منتقل میشود.

ترانسفر

چاپ ترانسفر ، یکی از مدرنترین طرق چاپ با کیفیت بسیار بالا و سازگار با محیط زیست بدون کمترین ضایعات زیست محیطی میباشد که برخلاف چاپ های متداول روی پارچه که مقادیر زیادی آلودگی آب و بالنتیجه محیط را دارند عمل چاپ را انجام میدهد و روش تولید بدین ترتیب است که کاغذ چاپ با مرکب مخصوص چاپ شده و سپس با حرارت بر روی پارچه های رومبلی , پرده ای , لباسی ( مردانه و زنانه ) و همچنین فلز , چوب , سرامیک PT و غیره منتقل میگردد .
با این روش بر اثر پیوند شیمیایی بین مرکب و پارچه کیفیتی بوجود می آید که نقشها و تصاویر در برابر سایش و تابش نور انواع پاک کننده ها مقاوم می باشند وکاغذ باقی مانده پس از چاپ برای بسته بندی های کادوئی مورد مصرف قرار میگیرد لذا هیچگونه ضایعاتی از این نحوه تولید باقی نمی ماند .

کلیات صنعت تکمیل در نساجی

مقدمات تکمیل کالای نساجی
تمام پارچه‌های نساجی پس از خروج از سالن بافندگی کم و بیش دارای مقادیری ناخالصی و عیوب می‌باشند. لذا لازم است به منظور آماده کردن پارچه برای عملیات تکمیل اصلی آنرا تحت عملیات مقدمات تکمیل قرار داد. مانند توزین و متراژ پارچه ، کنترل عیوب پارچه ، گره گیری ، رفوگری و گرفتن ناخالصیها بخصوص در مورد پارچه‌های پشمی که دارای ناخالصیهای سلولزی و خرده چوب و … می‌باشد.

روشهای تکمیل کالای نساجی

عملیات و کارهای تکمیل در نساجی برای افزایش نرمی زیر دست ، درخشندگی و بطور کلی افزایش مرغوبیت پارچه می‌باشد. عملیات تکمیل بستگی به چند عامل مهم دارد که عبارتند از: نوع الیاف ، ویژگی فیزیکی الیاف ، ابلیت جذب مواد گوناگون شیمیایی ، حساسیت الیاف نسبت به مواد تکمیل. عملیات تکمیل در مجاورت رطوبت ، دما و فشار معمولا به سه روش انجام می‌گیرد:

فهرست مطالب

پیش گفتار۱
مقدمه
کلیات صنعت نساجی۳
کلیات صنعت چاپ در نساجی۵
کلیات صنعت تکمیل در نساجی۷
توضیحاتی در مورد کارخانه۱۵
چارت سازمانی کارخانه۱۶
مدیریت۱۷
بخش های کلی کارخانه۱۹
امکانات و دستگاه های حاضر در پروسه ی تولید۲۱
انواع پارچه، رنگ و مواد مصرفی شرکت۲۴
مراحل انجام عملیات تولید۲۵
قسمت رنگ سازی۲۸
قسمت شابلون سازی۲۸
بخش کنترل کیفیت۳۱
جمع بندی۳۲

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 35

فرمت فایل: WORD