پاورپوینت انواع گوشه سازی گنبد

پاورپوینت انواع گوشه سازی گنبد

انواع گوشه سازی گنبد

بخشی از پاورپوینت
معماری اسلامی
گنبد در معماری
پوشش گنبد در ایران پیشینه ای دیرینه دارد.کمبود چوب های استوار و کشیده که در حقیقت عنصر اصلی پوشش تخت است سبب شده است که پوشش سغ و گنبد رواج پیدا کند و بخصوص در دهانه تخت جای پوشش تخت را بگیرد.

قدیمی ترین شکل های منحنی در پوشش زیرین چغازنبیل متعلق ب هزاره دوم دیده شده است .با وقفه طولانی در دوران هخامنشی و معماری درخشانی با پوشش مرتفع و مسطح در اوج قدرت و کارایی جلوه دارد ولی چه در قبل و چه در بعدازان به علت فراهم نبودن شرایط خاص اقتصادی در این دوران اوردن چوب سدر از جبل عامل و ساج همیشه میسر نبوده و در جنگل ها و جلگه های این سرزمین هم چوب مناسب پوشش پرورش نمی یافته است لذا طاق های منحنی و گنبد جای اصلی خود را به عنوان یک پدیده ساختاری و اقلیمی در معماری ایران ب اسانی پیدا کرد.

تعریف هندسی گنبد: گنبد مکان هندسی تقاطعی است که از دوران چفدی مشخص حول یک محور قائم به وجود می اید
گنبد در زبان معماری: گنبد پوششی است که برروی زمینه ای گرد بر پا شود

تقسیم بندی گنبد

گنبد از سه قسمت تشکیل شده است:

  1. گنبد خانه (زمینه گنبد)
  2. بشن (هیکل) یعنی قستمی که روی زمینه ته رنگ به صورت مکعب بالا می اید و یا یک یا دو طرف ان باز است. (در گنبدهای قبل از اسلام هر چهار طرف به دهانه های باز منتهی می شد)
  3. چپیره (جمع شده)

چپیره سازی در معماری در گنبد به ۲بخش عمده تقسیم می شود :

  1. گوشه سازی (گوشه بندی)
  2. شکنج

گوشه سازی یا گوشه بندی یعنی ساختن و تبدیل کردن شکل چهار گوش بشن به هشت گوشه و به تربیت ۱۶و۳۲و۶۴ گوشه و بلاخره دایره و یا شکل مستطیل نزدیک مربع به ۶و۱۲و بالاخره بیضی است و در حالت اخیر مستطیل بشن باید نسبت به اندازه های اضلاعش طوری باشد که به راحتی قابل تبدیل به ۶ گوشه باشد

گوشه سازی خود شامل ۲ بخش است:

  1. اسکنج یا سکنج
  2. ترمبه

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 38

فرمت فایل: پاورپوینت