پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس کوپر اسمیت

پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس کوپر اسمیت

پرسشنامه اعتماد به نفس کوپر اسمیت

پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس کوپر اسمیت این فایل شامل دو پرسشنامه بوده یکی 30 سوالی و دیگری 58 سوالی است. که دارای امتیازبندی مولفه روایی و پایایی تفسیر و شیوه نمره گذاری می باشد.

اعتماد به نفس برخاسته از حس ارزشمندی و اطمینانی است که فرد به خود و تواناییهایش دارد. مجموعه قضاوتها و ارزیابی هایی است که شخص به طور مداوم و پیوسته درباره خصوصیات و جنبه های فردی،. خانوادگی، پایگاه های اجتماعی و غیره از خود دارد. این نگرش و قضاوت تحت تاثیر عوامل مختلف نظیر فرهنگ و خانواده شکل می گیرد. و سبب می شود که فرد خود را شخصی با ارزش یا بی ارزش ارزیابی کند. در برخی از موارد، ارزش گذاری افراد غیر واقع بینانه است. بدین معنی که قضاوت و نگرش فرد تناسیب با خود واقعی او ندارد.

ارزیابی متناسب به دو شکل دیده می شود

الف: ارزیابی فرد از خود می تواند بسیار بالاتر از واقعیت های موجود در زندگی فردی – اجتماعی او باشد. این قبیل افراد با اغراق و بزرگ کردن توانایی ها و امکانات خود در واقع دچار اعتماد به نفس کاذب هستند.

ب) ارزیابی فرد از خود می تواند بسیار پایین تر از واقعیت های موجود در زندگی فرد – اجتماعی او باشد. این قبیل افراد با کوچک و کم ارزش شمردن توانایی ها و امکانات خود هیچ یک از ابعاد فردی،. اجتماعی و حتی جسمانی و ظاهری خود را نمی پذیرند و دائماً خود را با گفتگوهای درونی منفی ارزیابی می کنند. (ساعتچی، ۱۳۹۴).

اختلال اعتماد به نفس دلایل فراوانی وجود داردکه چرا انسانها در معرض از دست دادن اعتماد به نفس هستند. احتمالاً کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند، خصوصیات رفتاری معین دارند. زبان ، بدن افراد با اعتماد به نفس پایین افراد افسرده است. آنان اغلب با حالت سر افکندگی مشاهده شده ،حالت چهره غمگین دارند و معمولا از تماس چشمی اجتناب می کنند.

جملاتی نظیر ((وقت خود را صرف من نکن)) یا (( من هیچ کاری را نمی توانم درست انجام بدهم. نشان دهنده ی اعتماد به نفس پایین است. صحبت افراد با اعتماد به نفس پایین پر از جملاتی از غم، فقدان، افسردگی، اضطراب و خشم است.

آنها جنبه های مثبت زندگی را کوچک شمرده و بر تجربیات منفی خود تاکید دارند. افراد سالمند با اعتماد به نفس پایین از برخورد اجتماعی اجتناب نموده واگر مجبور به برخورد با دیگران شدند. از تعامل اجتناب نموده و در کنار گروه یا فعالیت باقی می مانند. (گلاریا ، ۲۰۰۱؛ به نقل از شیهان،۱۳۸۷)

اعتماد به نفس از دیدگاه نظریه پردازان

نظریه راجرز:
از دیدگاه راجرز به مرور که آگاهی از « خود » ظاهر می شود در فرد نیازی شکل می گیرد. که « نیاز به توجه مثبت و احترام » نامیده می شود. این نیاز در فرد کاملاً در انسان یک نیاز عمومی و بسیار جدی و شایع است. از طریق نگرش های مثبت و احترام آمیزی که توسط دیگران نسبت به فرد بروز داده می شود . « احترام و توجه مثبت نسبت به خود » به وجود می آید.

به اعتقاد راجرز وقتی کودک نسبت به وجود خود و هستی خود آگاهی یافت و کارکرد (عملکرد) او گسترش پیدا کرد. برای حفظ و ادامه حیات خود به تجربه می پردازد و طی آن ارزش ها، معانی و اعتقاداتی را کسب می کند. در نتیجه در وی مفهوم خود یا خود پنداره شکل می گیرد و بالاخره مفهوم مرا 2 یا من 3 را حس می کند. و همراه با شکل گیری این حس مربوط به مفهوم و نیز به عنوان بخشی از این حس،. ادراک های او نسبت به روابط خودش با دیگران و ارزش هایی که شخص با این ادراک ها حس می کند ، شکل می گیرد. (زیوری رحمان، ۱۳۸۹)

وقتی خود پندارنده یا مفهوم فرد از خود شکل گرفت در این موقع دو نیاز دیگر در او به وجود می آید . این دو نیاز که در واقع تظاهرات اجتماعی فرد برای خود شکوفایی هستند عبارتند از.

  1. نیاز به دریافت توجه مثبت از جانب دیگران ( هولدستاک و راجرز ، ۱۹۷۷).
  2. نیاز به حرمت نفس مثبت۵ ( نوابی نژاد، ۱۳۹۳).

این فایل دارای ۲ پرسشنامه از کوپر اسمیت می باشد.

توضیحات پرسشنامه اول

نام پرسشنامه : اعتماد به نفس کوپر اسمیت
نوع پرسشنامه : استاندارد
محل ساخت : خارجی
تعداد سؤالات : ۳۰
تعداد گزینه ها : ۵ گزینه لیکرت
روایی : دارد
پایایی : دارد
تعداد صفحات فایل : ۱۲
تعریف مفهومی متغیر و مؤلفه ها : دارد
تعریف عملیاتی متغیر و مؤلفه ها : دارد
مبانی نظری : دارد
منابع : دارد
نحوه نمره گذاری : دارد
نوع فایل : ورد آفیس word


توضیحات پرسشنامه دوم
پرسشنامه اعتماد به نفس کوپر اسمیت نوجوانان و جوانان نیز به این فایل اضافه شده است. که دارای ۵۸ سوال استاندارد می باشد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 13

فرمت فایل: WORD